torsdag 19 april 2012

En onsdagkväll


http://abalonedots.com/

Igår var jag på södra teater, etablissemanget och lyssnade på Abalone Dots. En underbar bluegrass/coutry grupp bestående av tre skönsjungande tjejer. En bättre känsla i kroppen får jag leta efter. Kom hem efter spelningen och kände mig bara så tillfreds och lycklig.
När det känns som att intagningsprovet för gruppen är minst tre instrument och gärna en röst bättre än Sofia Karlssons så är det svårt att inte göra framträdanden på otroligt hög nivå.
De skriver dessutom de flesta låtarna själva och har gjort flera inspelningar om inte alla? i nashville.
Trots mycket teknikkrångel och mycket banjo och gitarr som behövde stämmas hade de mycket mellansnack med humor och värme. Det kändes verkligen som att de där och då passade på att dela med sig historia om låtarna och en möjlighet att lära känna bandet. Tydligen var de också med i melodifestivalen med låten på väg .

En låt som jag föll för när jag började lyssna på dem var Little Sparrow.
En låt från den nya skivan, Such a Crime, är ett tillfälle att lyssna på den sköna stämmsången.
Long Lonely Road är en låt de skrev som handlar om trafficing.
De har även skrivit låtar om columbine, skolmassakern.

Annars är det bara massa grymma låtar med mandolin, nyckelharpa, banjo, ståbas, gitarr i en fantastisk blandning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar