onsdag 11 februari 2015

2015-02-11 Anna vs Ångesten 1-1

Som ni säkert förstått så har denna vecka startat med ångest. Hela maskineriet brakade ihop och allt bara hopade sig. Jag låg efter i allt, jag kan inte formulera mig som jag vill på engelska, det är svårt att skriva och allt är nytt. Jag har ingen aning om skolsystemet, vilken nivå jag måste ligga på för att klara klasser och hur mycket jag hinner läsa på en vecka.
Söndag till tisdag var ångest, tårar och ilska.

Igår bytte jag signal på mina alarm jag vaknade och klev up nio åt frukost, kollade igenom dagens schema, slängde på mig min nya vintage kjol och mina nya skor. Idag är en bra dag. Jag är pigg, peppad och fokuserad.
Anna vs ångesten 1-1

Det som är mest irriterande är att jag faktiskt inte är lika smart på engelska. Och jag är fan en smart person på svenska. Och något som varit viktigt för mig i min identitet. Sen har jag haft en hel del stress för att jag inte haft kontroll, den imaginära känslan av att alla andra är sjukt duktiga och alltid lämnar in sina uppgifter i tid. Tjejerna i huset har hjälpt mig inse att så inte är fallet.

Nu sitter jag och skriver på en uppgift som är sjukt svår, jag ska analysera hur genusnormer har påverkat mig i min uppväxt och gjort mig till den jag är idag. Så om ni har några idéer på transformativa händelser i mitt liv där jag ifrågasatt eller följt normer släng gärna iväg något till mig. (Speciellt ni: mamma, pappa, systrar)

Dagens citat: “It is perfectly obvious that the bird is surrounded by a network of systematically related barriers…by their relations to each other, are as confining as the solid walls of a dungeon.”
- Marilyn Frye
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar