tisdag 5 januari 2010

Nostalgi mot en framtid

I dagarna efter nyår så har mycket handlar om bilder, jag tänkte där ett tag att sammanfatta deceniumet som gått i bilder. Nu när jag köpt en kamera igen så kom jag att tänka på min gamla bilddagbok som jag faktiskt var sjukt grymt på att uppdatera förut. Jag loggade in och gick igenom en del bilder. Det första som slår mig är hur mkt bilder som faktiskt ligger där, minnen det andar är mina rätt fyndiga bildtexter. Och det tredje är allt jag upplevt, det är inget extra ordinärt men ändå fantastiskt. Om nästa decenium blir hälften så bra så ska jag vara nöjd.

För tio år sedan hade jag ännu inte fyllt tolv år det var nyår i Tärnaby, jag firade med föräldrar och släkt. Med min kusin och hennes kompis, vi hade klätt upp oss och var sådär nyårsfina. Jag kom ihåg att vi fick smaka lite, lite champagne då det ändå var det nya 2000-talet som firades. Det var stort sjå med finmiddag och alla pratade om det nya årtalet.

År 2010 hade jag inte ännu fyllt 22 år jag firade i Umeå hos en nära vän, en stor fest med vänner och nya bekanta. Vi hade alla klätt upp oss nyårsfina och då snöflingor singlade ner räknade vi ner och tillsammans gastade vi in det nya året, utan speciellt mycket tanke på ett nytt decenium. Då hade jag köpt en flaska mouserande rosévin som vi fyra delade på.

det är främst de senaste åren jag tänker på. på vilka som finns i mitt liv nu. vilka som fanns då. vilka som stått ut. allt som styrts upp och hittats på. dom små händelserna men de stora minnena.
lite mer än en fjärdedels liv - helt klart bra om jag får säga det själv.

2 kommentarer: