måndag 26 januari 2015

2015-01-17 New York 2015-01-19

Lördagen den 17 januari klockan 10.00 kom Judith till mig på Hill Street. Vi fick skjuts av Khrysta (en vän i huset) till flygplatsen i Detroit. 12.20 lämnade vi Michigan för New Jersey och Newark flygplats. Väl framme tog vi ett försenat tåg till New York City och Penn Station.
Efter att först ha gått ett kvarter åt fel håll så insåg vi att vårt hotell ligger på samma gata som tågstationen. 4 West 31st Street mellan 5th Avenue och Broadway. Wolcott Hotel.
Checka in och dumpa alla grejerna, nu ut för middag på en italiensk restaurang som killen i hotell lobbyn rekommenderade. Efter att två galet hungriga brudar tryckt i sig vitlöksbröd med mozzarella och gigantiska portioner av italiensk pasta rusade vi mot Times Square och vår nattbusstur.
Efter att ha kommit fram till Time Square och insett att vi inte visste var bussen gick ifrån uppstod förvirring.
Tillslut fick vi tag på företaget som arrangerade turerna och vi fick en adress. Tack och lov för NY's fantastiskt enkla system av gator.


 Att ta bussturen tror jag var det smartaste vi gjort. Vi åkte igenom hela Manhattan över Brooklyn Brigde och sen tillbaka över Manhattan Bridge. Detta gav oss en känsla av att vi redan sett hela NY. Med den korta tid vi hade är jag verkligen glad över att varken jag eller Judith stressade runt. Vi gjorde det vi kände för och tog det lugnt, vi hade nog båda en grundinställning av att vi kan åka tillbaka och att vi knappt kommer hinna göra nått under bara två dagar.
Efter att bussen släppt av oss igen på Time Square så gjorde vi alla turistshoppar, MnM, Hersheys, Disney. Vi strosade broadway ner mot 31st och kom hem nöjda.

Hotellet som vi hade hittat hade en fantastisk lobby med keruber, guld dekorer och välvda tak. Inget av detta har jag en bild på så ni får nöja er med en bild på min frukost. Helt okej kaffe, som vanligt blaskigare än rejält svenska kaffe men ett av de bättre jag druckit i USA. Sen muffins. Hotellet serverade gratis kaffe och muffins till frukost, vilket vi visste innan. Det vi inte visste innan var att muffinsen var awesome.
 Dag två, söndag, visade sin regniga sida först...Hela dagen regnade det. Så vi började med Macy's. För den uppmärksamme kan ni märka Judiths extremt brittiska paraply.
Judith studerar i vanliga fall på King's college i London. Hon pratar väldigt mycket brittiska, är artig och tystlåten i jämförelse med Amerikaner. Hon pluggar engelsk litteratur och är en av de jag hänger mest med här förutom de i huset förstås. Att resa med henne var en stor chansning, hade känt henne i ungefär en vecka men det gick jättebra.

 Efter Macy's och lite shopping tog vi en Yellow Cab till Metropolitan Museum of Arts. Gå på konstmuseum är inte riktigt min grej och egentligen inget jag nånsin gjort. Men nån gång ska vara den första. Det slutade men att jag numer förstår charmen och magin med konst. Blev totalt förtrollad av en målning av Gustav Klimt, en målare jag aldrig hört talas om. Tills jag googlade och såg hans senare mer kända konst vilket är totalt annorlunda den målning jag såg. Istället för den bilden får ni en bild på ett glasverk både jag och Judith snubblade in på, med hakan i golvet och utan ord stog vi ett bra tag och bara stirrade.


Jag och Judith vi Egyptiska utställningen

Efter inomhus vandring hela dagen begav vi oss mot Soho/Nolita för middag med Marith, en annan utbytesstudent från SU. Där blev det tacos på en underbar mystisk restaurang med en bus mitt i matsalen. Efter att Judiths vänner från King's slutit upp med oss gick vi till Paulaner, drack öl och stängde stället.



 Med hopp om regnfritt väder vaknade vi på måndagen. Efter mycket tricks för att få ihop våra överfyllda ryggsäckar tog vi en sista shoppingtur. Levis är billig i USA så ett par skor och ett par nya 501 blev mitt bästa köp från NY. Därpå blev det central park, en liten promenad och massa samtal. Lunch i en skyskrapa och sen mot flyget hem.




New York var mindre skrämmande än vad jag tänkt mig. Kanske var det regnet som la ett grått filter över allt och kanske var det den korta tiden som gjorde att man inte hann supa in allt staden har att erbjuda men överlag är jag nöjd. New York har inte skrämt slag på mig utan snarare givit mig mersmak för att upptäcka mer om denna divergerade och multifasetterade stad.
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar